A cukorbetegség diétás kezelése – első rész

Először jöjjön néhány általános szabály!

1. Napi háromszori főétkezés ajánlott (plusz egy uzsonna és egy tízórai, azonban ez a kezelés típusától függ, pl. humán gyors inzulint használóknál kötelező, tablettás kezelés esetén nem szükséges, az étkezések számát a kezelő orvossal együtt döntsük el).
2. Nem szabad az étkezéseket kihagyni, és pl. a reggelit egy bőségesebb ebéddel pótolni. Közel azonos időpontban kell étkezni, figyelve az adagokra!
3. Ne süssük az ételeket, és kerüljük az olaj és zsír használatát! Pároljuk, főzzük, grillezzük őket inkább. Azáltal, hogy olajban sütjük megnövekedik a sütés miatt az étel energiatartalma, nem beszélve a plusz felesleges zsírbevitelről.
4. Fontos, hogy naponta legalább 2 l folyadékot fogyasszunk, pl. víz vagy cukrozatlan tea (bizonyos betegségek esetén, pl. súlyos szív vagy veseelégtelenségben akár korlátozásokra is szükség lehet).
5. Ne sózzuk túl az ételeket!
6. Együnk minden nap gyümölcsöt és zöldséget, legalább 2-3 adagot. Amellett, hogy sok vitamint tartalmaznak, magas a rost tartalmuk! Vigyázzunk azonban, hisz a gyümölcsök átlagosan 10% szénhidrátot tartalmaznak, tehát kötelező módon bele kell számolnunk őket a napi megengedett szénhidrát mennyiségbe.
7. Minden cukorral készült étel, ital, sütemény, bolti édesség szigorúan kerülendő. Ha édességet kívánunk, készítsük inkább otthon, cukor helyett pedig eritritolt, nyírfacukrot, steviát vagy mesterséges édesítőszert használjunk.
8. A kenyerek közül mindig a teljes kiőrlésű, barna, korpás, magvas kenyereket válasszuk. A fehér finomlisztről is át kell térni a teljes kiőrlésűre.
9. A gyors vércukorszint emelkedést okozó élelmiszerek kerülendők (magas glikémiás indexű ételek, mint például: cukor, méz, cukrozott üdítőitalok, fehér liszt és minden ebből készült étel).

Ezután lássuk konkrétan milyen tápanyagcsoportok biztosítják a napi energiaszükségletünket.  Három nagy csoportot különítünk el: szénhidrátok, fehérjék és zsírok, melyeket étrendünk különböző százalékban kell tartalmazza, ahhoz, hogy szervezetünk megfelelően tudjon működni, ne alakuljon ki semmilyen hiányállapot, és a testsúlyunk is a normál tartományban mozogjon.

Cukorbetegség esetén mivel csak a szénhidrátoknak van vércukoremelő hatásukfehérje és zsír tartalom számítása grammra pontosan nem szükséges.  Azt kell tudnunk, hogy a tejtermékek és húsok rendelkeznek a legmagasabb fehérje tartalommal, de bizonyos növényekben is megtalálhatóak pl. az olajos magvakban, szárazhüvelyesekben.

A zsíroknak nagy általánosságban véve két fajtája létezik: telített zsírok (állati termékekben találhatóak meg: hús, húskészítmények, tejtermékek, tojás, kivétel azonban a hal, mely inkább telítetlen zsírokat tartalmaz) és telítetlen zsírok (növényi eredetűek, pl. olajok, olajos magvak). Szervezetünkre a telített, vagyis szaturált zsírok vannak rossz hatással, ezek fogyasztása nagy mennyiségben elhízáshoz, magas koleszterin és triglicerid szinthez, továbbá ateroszklerózis kialakulásához vezet, ezért ezeket is a megadott százalékban kell csak fogyasztanunk. 

Ha bővebben szeretne olvasni ezen tápanyagcsoportokról, és hogy milyen arányban kell étrendünk ezeket tartalmazza, iratkozzon fel hírlevél sorozatomra, melyből azt is megtudhatja, hogyan kell a napi energiaszükségletet kiszámitani, és ez alapján grammra pontosan mennyit kell fogyasztani a szénhidrátokból, zsírokból, fehérjékből.

Következő bejegyzésben pedig a szénhidrátokról lesz bővebben szó!

Addig is szép napot,
Dr. Máté Beáta

Fotó: “Healthy Foods” Differ By Individual by Day Donaldson is licensed under CC BY 2.0


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.