A hipoglikémia

Hipoglikémia alatt a kórosan alacsony vércukorszintet értjük, vagyis ha a vércukorszint 70mg/dl alá esik. 1-es típusú, illetve inzulinnal kezelt 2-es típusú cukorbetegeknél a leggyakoribb akut szövõdményt képezi.

Fontos tudni azt is, hogy csak azoknál a cukorbetegnél jöhet létre hipoglikémia, akik inzulint, vagy bizonyos gyógyszer készítményeket használnak, mint például szulfonilureákat vagy glinidineket.

A hipoglikémia leggyakoribb okai:

  • Tùl sok inzulin és/ vagy fent említett gyógyszer szedése
  • Étrendi hibák: egy étkezés kihagyása, vagy túl sok idõ telik el az inzulin beadása és az étkezés között, továbbá nem megfelelõ mennyiségű szénhidrát fogyasztása, például egy leves és saláta után ha nem fogyasztunk kenyeret is
  • Alkohol fogyasztás
  • A megszokottnál intenzívebb fizikai aktivitás

A hipoglikémia tünetei egyénenként változhatnak, ezért nagyon fontos, hogy kitapasztaljuk a ránk jellemző tüneteket, hogy időben fel tudjuk ismerni őket és megtehessük a szükséges lépéseket. Azt is tudni kell, hogy sok minden okozhat hasonló panaszokat, ezért mindig meg kell mérni a vércukorszintet a hipoglikémia megállapításához.

A hipoglikémiás esemény súlyosságától függően a tüneteket három kategóriába soroljuk:

  • enyhébb hipoglikémia esetén heves szívdobogás érzés, remegés, hideg verejtékezés, szorongás, sápadtság vagy éhségérzet jelentkezik. Ezen tünetek a szimpatikus idegrendszer aktiválása során felszabaduló hormonok miatt jelentkeznek, melyeknek vércukorszint emelő hatásuk van, rajtuk keresztül próbálja a szervezet ellensúlyozni a hipoglikémiát.
  • ha a vércukorszint tovább csökken, megjelennek az idegrendszeri tünetek is: fejfájás, zavartság, gyengeség, álmosság, látászavarok, viselkedési zavarok. Ezen tünetek azért jelentkeznek, mivel az idegsejtek nem képesek tárolni a cukrot, a véráramból folyamatosan vonják ki a működésükhöz szükséges mennyiséget, azonban hipoglikémia esetén a vércukorszint alacsony, így nem tudnak megfelelő mennyiségű cukrot felvenni.
  • a hipoglikémia legsúlyosabb formája a hipoglikémiás kóma, amikor a beteg elveszíti eszméletét, vagy epilepsziás rohamot utánzó görcsrohamai is lehetnek.

Ha a tüneteket felismertük, lássuk mit kell tenni ilyen esetben:

  • a legelső teendő, hogy megmérjük a vércukorszintünket, majd a hipoglikémiás esemény súlyosságától függően a következőképpen járjunk el:
  • enyhe esetben elegendő 10-20 gramm gyorsan felszívódó szénhidrát fogyasztása, középsúlyos esetben folyékony halmazállapotban kell őket fogyasztni
  • fontos, hogy ezután valamliyen lassan felszívódó szénhidrátot is fogyasszunk, hogy megakadályozzuk egy újabb hipoglikémiás esemény kialakulását.
  • 10-15 perc múlva ismét leellenőrizzük a vércukorszintet, s ha még mindig alacsony, megismételjük a fent leírtakat. Azonban ha ezt követően sem javul a helyzet, ne habozzunk orvosi segítséget kérni!!!

Az első hírlevél sorozatom egyik leveléből pedig azt tudhatja meg, hogy pontosan milyen gyors felszívódású szénhidrátok a legjobbak hipoglikémia kezelésére, ezekből mennyit is kell pontosan fogyasztani, illetve azt is leírom milyen szénhidrát tartalmú ételeket nem szabad hipoglikémia korrekciójára használni.

Fontos továbbá, hogy családtagjaink is ismerjék a hipoglikémia tüneteit és kezelését, hogy pl. súlyosabb esetben, mikor zavarttá vállunk, tudják, hogy csak cukros italt adhatnak, mivel a szilárd táplálékok erőltetése akár fulladást is okozhat, illetve, hogy hipoglikémiás kóma esetén azonnal mentőt  hívjanak, hiszen ilyenkor a legfontosabb, hogy minél hamarabb megtörténjen az orvosi beavatkozás.

Szép napot,
Dr. Máté Beáta

Fotó: Sugar by Moyan Brenn is licensed under CC BY 2.0


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.