A cukorbetegség diagnózisakor felmerülő gyakori tévhitek

Habár nagyon sok helyen olvashatunk arról, milyen mítoszok keringenek a cukorbetegség diagnózisával kapcsolatosan, azért jónak láttam mégegyszer leírni, melyek azok, amelyekkel én nap mint nap találkozom.

1. Ha valaki inzulinra kerül, többet ehet, főleg több cukros dolgot engedhet meg magának, mivel az inzulinnal ígyisúgyis csökken majd a vércukorszint

Sajnos ez csak egy darabig működik így, hisz a többlet cukor és zsírbevitel testsúlygyarapodáshoz vezet, így a vércukorszintek is emelkedni fognak, megnő az inzulinszükséglet is, azonban előbb utóbb kialakul az inzulinrezisztencia, vagyis egyre több és több inzulinra van szükség a vércukorszintek normalizálásához, mely odáig fajulhat, hogy nagy adag inzulin mellett sem normalizálódnak már a vércukrok.

2. Cukorbetegeknek a diabetikus termékek ajánlottak ha édességet akarnak fogyasztani.

Mindenhonnan azt halljuk, hogy a cukorbetegek fogyaszthatnak bátran a diabetikus édességekből, mert nincs bennük cukor. Tényleg igaz, hogy nincs bennük glükóz, azaz szőlőcukor, mint a kristálycukorban, helyette viszont tele vannak fruktózzal, melyet édesítőszerként használnak, mivel lassabban szívódik fel mint a glükóz, de ugyanannyi az energiatartalma, sőt a baj az vele, hogy a szervezet trigliceriddé alakítja! Gyakran azt is megfigyelhetjük, hogy egy diabetikus édesség kalóriatartalma nagyobb mint egy normál édességé, mert zsírban gazdagabbak. Ugyanakkor a diétás, zsírszegény termékeket sem szoktam ajánlani, csak a címkék alapos tanulmányozása után, mivel gyakran ezekben a termékekben a zsír helyett több cukrot tesznek mint például a nem diétás változatba. Érdemes ezért a zsírszegény tejek, joghurtok, sajtok, stb. címkéjét kicsit tanulmányozni (hogy pontosan mit is kell nézni egy élelmiszer címkéjén, az második hírlevél sorozatomban olvashatjátok), mert természetesen nem minden gyártó jár így el.

3. Mivel a cukorbetegség nem fáj, nem kell komolyan venni, a kezeléssel is várni lehet az első években, úgyis a legtöbb gyógyszer tönkreteszi a májat

A cukorbetegség tényleg nem fáj, sőt más panaszt sem okoz ha nem túl magasak a vércukorszintek, de sajnos szép csendben a szövődmények kialakulnak, s mikor már a beteg eldönti, hogy kezeltetni akarja magát, már jelen van a szem, ideg, veseérintettség vagy valamilyen szívbetegség illetve agyiérbetegség melyek lefolyása ugyan a vércukorszintek normalizálásával lassítható, de már nem fordíthatóak soha vissza.

4. Az lesz cukorbeteg aki elhízott, túl sok cukrot eszik, aki sovány annál nem fordulhat elő

Tény és való, hogy a cukorbetegek nagyrésze túlsúlyos, és, hogy a cukorbetgség diagnózisa előtt nem igazán figyelt oda az étkezésére, sok szénhidrátban gazdag ételt vagy kristálycukrot fogyasztott, de azt is sokszor hallom a betegektől, hogy nem értik miért lettek cukorbetegek, hisz ők cukrot, édességeket nem nagyon fogyasztottak. De ugye tudjuk, hogy a kenyér, krumpli, risz, laskák is szénhidrátot, vagyis cukrot tartalmaznak, s ezek túlzott fogyasztása is cukorbetegséghez vezet, főleg a finomított, és nem a teljes kiőrlésű termékek nagy mértékű fogyasztása.

Azonban azt is írtam már, hogy a helytelen életmódhoz gyakran társul egy genetikai háttér is, mely fogékonnyá teszi az adott egyént, hogy a helytelen életmód miatt a cukorbetegség kialakuljon. Ugyanakkor létezik az 1-es típusú cukorbetegség is, mely főleg gyermek és fiatalkorban jelentkezik, de akár idős korban is megjelenhet, kialakulásában viszont az étkezési szokások egyáltalán nem játszanak szerepet, mivel az immunrendszer megbetegsége miatt alakul ki.

5. Aki cukorbeteg lesz soha nem ehet többé édességet

Nagyon nehéz lemondani az édességekről, s talán kiikatatni őket teljesen lehetetlen. Minél restriktívebb egy diéta, annál nagyobb a valőszínűsége, hogy a beteg nem fogja tudni betartani, s így abbahagyja az egészet. Tulajdonképpen egy cukorbeteg étrendje nem különbözik az egészséges étrendtől, s én inkább azt szoktam felsorolni a betegeimnek, hogy mit ehetnek, ahelyett, hogy mit nem szabad fogyasztaniuk ezután. Az édességekről sem tiltom el őket, inkább azt szoktam tanácsolni, hogy készítsenek otthon süteményt, kekszeket teljeskiőrlésű lisztből, édesítővel, gyümölcsökkel, melyekből ritkán, pl. hetente egyszer egy szénhidrát szegényebb ebéd után fogyaszthatnak egy szeletet.

Remélem sikerült eloszlatnom  ezeket a tévhiteket 🙂

Szép napot,
Dr. Máté Beáta


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.