A zsíranyagcsere zavarainak kezelése

Nemrég a zsíranyagcsere zavarairól írtam cukorbetegség esetén. Most egy kicsit a kezelésről szeretnék írni nagy vonalakban, mivel a hírlevél sorozatokban bővebb információ is található.

Az első és egyben nagyon fontos lépés a diéta. Ahogy említettem cukorbetegségben főleg a triglicerid szint magas, mely nagyon nagyon jól lecsökkenthető diétával, mivel a triglicerid előállítás egyik fő forrása a táplálékkal bevitt telített zsírokHa csak enyhén emelkedett a triglicerid szint, nem is szükséges a gyógyszeres kezelés elegendő a diéta és fizikai aktivitás, míg nagyon magas szintek esetén a fenofibrát (lipanthyl) nevű gyógyszer bevezetésére kerülhet sor. Ezzel ellentétben a koleszterin szint diétával nagyon nehezen befolyásolható, ezért ilyen esetekben a sztatin (ezen gyógyszercsoport tagjai mind sztatin végződésű gyógyszerek, pl: szimvasztatin, atorvasztatin, roszuvasztatin) terápia bevezetése indokolt.

A zsíranyagcsere zavarok diétájának alapja, hogy kerülni kell a telített zsírok túlzott fogyasztását, és a transzzsírok fogyasztását.

Telített zsír található a húsokban, tejtermékekben, tojássárgájában. A húsok közül az alacsonyabb zsírtartalmú csirke, pulykahús és a hal a legalkalmasabb fogyasztásra. A vörös húsok közül a sovány marha hús illetve disznó hús is fogyasztható, de csak mértékkel és semmiképp nem napi rendszerességgel. Az ételek készítéséhez inkább az omega 3 zsírokban gazdag olajok ajánlottak, mint amilyen az olíva olaj (a napraforgó olaj is jó, azért ajánlottabb az olíva olaj, mivel az előnyösebb hatású omega 3 zsírsavakból többet tartalmaz) .

Ami a húsok elkészítési módját illeti legjobb a párolás, grillezés, sütőben való elkészítéss. A bő olajban való sütést kerülni kell, egyrészt azért mert sütés közben nagyon sok olajat beszívnak, ezáltal a kalóriatartalmuk nagyon megnő, másrészt ha túlhevítjük őket, vagy sokáig sütünk bennük, kémiai szerkezetük megváltozik, telített zsírokká és transzzsírokká alakulnak át. Ezért soha ne hevítsük forráspontjuk fölé az olajokat, és soha ne süssünk kétszer ugyanabban az olajban! 

A felvágottak közül a csirke vagy pulykamell sonka tartalmazza a legkevesebb zsírt.

Emellett arról is volt szó már az előzőekben, hogy a szénhidrátokból is képes a szervezet zsírt előállítani, így természetesen az előírt szénhidrát diétát mindenképp tartani kell, a finomított szénhidrátok és természetesen a glükóz kerülésével.

A tojásból heti 3-4 tojássárgája ajánlott, a fehérjéből mehet több is.

A tejtermékek közül a 1,5%-os tej, joghurt, kefír a választandó, a zsírszegény túró, sajt, illetve a 12%-os tejföl.

Ami a transzzsírokat illeti, ezek a telítettlen zsírok vagyis a növényi olajok hidrogénezése során keletkeznek. A hidrogénezést előszeretettel használják az élelmiszeriparban, így a növényi olajok eltarthatósági ideje megnő, kevésbé avasodnak, könnyebben kezelhetőek lesznek. Azonban kémiai szerkezetük megváltoztatásával a rossz koleszterin szintet emelik, míg a jó koleszterin szintet csökkentik, és az erek falának károsodását idézik elő.

Számos tanulmány eredményei alapján állítható, hogy a transzzsírok rendszeres  fogyasztása károsabb hatású a szívérrendszeri betegségek kialakulásában mint a telített zsírok fogyasztása!!!

Milyen élelmiszerek tartalmaznak transzzsírokat?

  • Gyorsétermekben, menzákon bő zsíradékban sütött ételek
  • Levesporok és kockák
  • Margarinok
  • Krémmel töltött kekszek, nápolyik, csokis bevonó krémek: szaloncukor, csoki figurák
  • Előre csomagolt muffinok, croissantok, teasütemények, leveles tésztából készült sütemények
  • Előre csomagolt pattogatott kukorica

A legbiztosabb ha mindig elolvassuk az élelmiszerek címkéjét, s nem vásárolunk olyat, melyen azt írja, hogy teljesen vagy részlegesen hidrogénezett olajokat tartalmaznak, hisz ezek a transzzsírok tulajdonképpen!

Szép napot,
Dr. Máté Beáta


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.