Méz kontra cukor

Nemrégiben egy nagyon szimpatikus, nyugdíjasokból álló csoportnak tartottam előadást az egészséges táplálkozásról. Amikor a kristálycukorhoz értem, mindenki nagyon egyet értett velem, hogy a fehér kristálycukor nagyon egészségtelen, csak üres kalóriákat viszünk be vele a szervezetbe, és a legjobbat akkor tesszük ha nem fogyasztunk egyáltalán belőle, vagy csak nagyon keveset.

Azonban amikor a barna cukorra és mézre tértünk át, sajnos sok tévhit felmerült bennük, amit aztán átbeszéltünk, s nagyon nagy érdeklődéssel fogadták.

Ezért is gondoltam úgy, hogy megosztom ezen információkat önökkel is.

Kezdjük is barna cukorral. Már most tisztázni szeretném, hogy a barna cukrot ugyanabból a nádcukorból vagy cukorrépából nyerik ki mint a fehér cukrot!!!!  Egyetlen különbség köztük, hogy a barna cukor előállításánál a tisztítási folyamatot nem viszik véghez teljesen, így egy melasznak nevezett anyagot nem távolítanak el belőle, s ettől kapja barnás színét!  Olyan is van azonban, hogy a tisztított fehér cukorhoz a végén adják hozzá a melaszt (a répacukorból származó melasz emberi fogyasztásra nem alkalmas, így a répacukorból nyert fehér cukorhoz nádcukormelaszt kevernek így lesz a barna répacukor!)

Kalóriatartalma pár kilokalóriával kevesebb csak, és úgyanolyan szintű vércukorszintemelkedést tud okozni mint a fehér cukor, tehát úgyanúgy üres kalória a szervezetünknek!!!!

Cukorbetegeknek épp úgy, ahogy a kristálycukor fogyasztása is egyáltalán NEM ajánlott, míg egészséges életmódot folytatók  attól mert drágább és nagyon sok helyen úgy reklámozzák, hogy egészséges és természetesebb mint a fehér cukor, nem érdemes több pénzt kiadniuk rá, mert pont ugyanolyan egészségtelen fogyasztása mint a fehér cukoré!!!

Végül pedig pár dolog a mézről. Az igaz, hogy a méz (természetesen ha biztos forrásból vásároljuk) valemennyivel természetesebb mint a cukor, hisz nem gyárilag állítják elő, de ugyanúgy szacharóz van benne, csak valemennyivel kevesebb (a méz kb. 80% szacharóz, 20% víz). Emellett elenyésző százalékban (1-2%) vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok is fellelhetők benne.

Igaz ugyan, hogy glikémiás indexe alacsonyabb mint a kristálycukoré, így lasabban szívódik fel, de kalóriatartalma közel azonos a cukoréhoz, és sajnos mivel sokan egészségesnek hiszik, többet is fogyasztanak belőle, mint amennyit kristálycukorból fogyasztanának.

Összegzésként tehát: a méz vagy barnacukor szerkezetében ugyanúgy szacharóz van, kalóritartalmuk és vércukorszint emelő hatásuk is közel azonos a fehér cukoréhoz! Cukorbetegeknek, de egészséges  életmódot folytatóknal sem ajánlom rendszeres fogyasztásukat a fehér cukor pótlására, gondolván, hogy ezek a fehér cukor egészséges alternatívái! Igen, a méz tényleg természetesebb a cukornál, így ehelyett naponta és mértékkel (1-2 teáskanál/nap) fogyaszthatják nem cukorbetegek, de semmiképp nem ajánlom fogyasztását ennél nagyobb mennyiségekben!

Szép napot,
Dr. Máté Beáta


Hozzászólások

Méz kontra cukor — 2 hozzászólás

  1. A nevem Eva es 2 es tipusu cukorbeteg vagyok.Az allamokban elek es azt szeretnem kedezni hogy mennyire kulonbozik a nyers cukor a tobbitol?Ugyanolyan rossz mint a feher vagy barna cukor?Raw suga..KOSZONOM

    • Az ún raw, nyers cukor ugyanolyan mennyiségű szénhidrátot tartalmaz mint a fehér vagy barna cukor, és ugyanolyan szintű vércukorszint emelkedést okoz, ezért cukorbetegeknek nem ajánlott fogyasztása!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.