Mit használjunk a cukor helyett, ha édesíteni szeretnénk?

Ahogy azt már többször is említettem, cukorbetegség esetén az egyetlen szigorúan kerülendő élelmiszer a kristálycukor. A finomított kristálycukor 100%-ban gyorsan felszívódó glükózt tartalmaz, mely nagyon gyorsan megemeli a vércukorszintet, és semmilyen a szervezet számára értékes tápanyagot nem tartalmaz, csak üres kalória. De természetesen a cukorbetegeknek sem kell lemondaniuk az édes ízről, van megoldás: az édesítőszerek.

A cukor pótlására nagyon sok édesítőszer van forgalomban, melyeket tulajdonképpen két nagy csoportra osztjuk: természetes édesítők, mint például a stevia, mely energiamentes illetve a cukoralkoholok (melyek közül a xilit és eritrit a legismertebbek) melyek energiatartalma jóval kevesebb a kristálycukoré, mivel nem szívódnak fel teljes mértékben a véráramba, s ami fel is szívódik belőlük, az jóval lassabban mint a kristálycukor, illetve a másik csoport a  mesterséges édesítőszerek, melyek energiamentesek, tehát nem kell őket beleszámolni a napi energiaszükségletünkbe.

A mesterséges édesítőszerek általában kombinációban kaphatók, és közös tulajdonságuk, hogy jóval édesebbek mint a cukor. Számos tanulmány bizonyította, hogy biztonságosan használhatóak a cukor pótlására, mellékhatások nélkül, ehhez azonban mindig figyelni kell, hogy a napi megengedett mennyiségnél ne fogyasszunk többet belőlük. Mivel ezek  mégiscsak mesterségesen előállított készítmények természetesen nem ajánlom, hogy folyton és túlzott mértékben használjuk őket, mondván, hogy úgysem emelik meg a vércukorszintünket, próbáljunk inkább valamilyen természetes hozzávalóval édesíteni.

Mivel nagyon sok lehetőség áll rendelkezésünkre, érdemes kipróbálni mindegyiket, s kiválasztani a számunkra legmegfelelőbbet, vagy akár kombinálhatjuk is őket:)

Röviden a leginkább használt mesterséges édesítőszerekről:

aszpartam: hőlabil édesítőszer, így nem alkalmas főzésre, sütésre. Napi megengedett mennyiség: 40-50 mg/testsúlykg.

szacharin: az egyik legrégebben használt édesítőszer, hátránya, hogy hőlabil, tehát főzésre, sütésre nem használható, illetve fémes utóíze van. Napi megengedett mennyiség: 5 mg/testsúlykg.

ciklamát: hőstabil édesítőszer, leggyakrabban szacharinnal kombinálják, így csökken a szacharin fémes utóíze. Napi megengedett mennyiség: 7 mg/testsúlykg.

aceszulfám-K: szintén hőstabil, a cukornál 200-szor édesebb. Napi megengedett mennyiség:15 mg/testsúlykg.

szukralóz: Napi megengedett mennyiség:5 mg/testsúlykg.

Az első hírlevélsorozatomban bővebben olvashat a mesterséges édesítőkről, illetve részletesebben megismerkedhet a steviával és cukoralkoholokkal is.

Szép napot,
Dr. Máté Beáta

Fotó: Not Sugar by Pascal is licensed under CC0 1.0


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.