Glikémiás index

Glikémiás index kifejezés alatt a különböző szénhidrát tartalmú élelmiszerek szőlőcukorhoz viszonyított vércukoremelő képességét értjük, hiszen nem minden cukor egyforma mértékben emeli meg a vércukrot. Sokszor a cukorbetegeknek csak azt mondják, hogy ne fogyasszanak cukrot, s mást mindent lehet.

Csak keveseknek mondják el, hogy a krumplipüré, kukorica vagy rizspehely is épp anyirra megemeli a vércukrot mintha kristálycukrot ennének.  Ezért is volt szükség a glikémiás index kifejezés bevezetésére. A referencia ahogy mondtam a glükóz, melynek glikémiás indexe 100%. Az élelmiszereket glikémiás indexük alapján alacsony, közepes és magas csoportba szoktuk sorolni (a képen látható értékek alapján).

Azt szoktuk ajánlani, hogy a magas glikémiás indexű ételeket (>=70%) kerüljék úgy cukorbetegek mint egészséges táplálkozást folytatók. Na de ez is egy újabb tiltás, mondhatják sokan. A jó hír azonban amivel a betegeket szoktam nyugtatni, hogy vannak olyan trükkök, melyek a glikémiás indexet csökkentik.

Íme néhány közülük:

  • A rizset, tésztaféléket ne főzzük túl. Minnél puhábbra főzzük, annál több vizet vesznek fel, a gyomor könnyebben megtudja emészteni, így a cukor belőlük hamarabb a vérbe jut!
  • Valamilyen magasabb zsír, fehérje vagy rosttartalmú élelmiszer egyidejű fogyasztása csökkenti a szénhidrátok felszívódását, mivel ezek hosszabb ideig maradnak a gyomorban, s több idő is kell a megemésztésükhöz.
  • A krumpli vagy bármely zöldség, gyümölcs pürésítésével, turmixolásával a glikémiás index nő, mivel ilyen formában hamarabb felszívódnak.
  • Ha mégis magas glikémiás indexű táplálékot fogyasztunk rost, fehérej vagy zsír nélkül, mindig vigyázzunk, hogy a lehető legkisebb adagot válasszuk.
  • Válasszunk kevésbé érett gyümölcsöket! Minnél érettebb egy gyümölcs, annál magasabb a glikémiás indexe.
  • Próbáljunk mindig teljes kiőrlésű termékeket fogyasztani a finomítottak helyett!

A hírlevél sorozatokból még többet megtudhat a glikémiás indexről, a különböző tápanyagok glikémiás indexével együtt!

Szép napot,
Dr. Máté Beáta


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.