Margarin kontra vaj

Vaj vagy margarin? Margarin vagy vaj?

Legyen szó cukorbetegről vagy egészséges életmódot folytatóról, szerintem mindenkiben felmerült már ez a kérdés. Melyik a jobb, az egészségesebb, tényleg mesterséges anyagokból van a margarin, s ezért nagyon káros, de akkor vajat fogyasszak, aminek zsírtartalma nagyon magas, ráadásul telített zsírok vannak benne???

Talán a margarin  rossz híre azért terjedt el, mert régen a készítéséhez a növényi olajokat hidrogénezték, így sikerült elérni a kenhető, szilárd halmazállapotot. Azonban így kémiai szerkezetük megváltozott, úgynevezett transzzsírok keletkeztek belőlük, melyek mai tudásunk szerint a legrosszabb zsírfajtát képezik, nagy mértékben hozzájárulván az érelmeszesedéshez, és ezáltal a szív-érrendszeri betegségek kialakulásához.

Napjainkban azonban ezeket az eljárásokat már csak nagyon kevés gyártó használja. Hogy biztosan ne vásaroljunk ilyen terméket, mindig olvassuk el a hátoldalukon levő cimkét, s ha azt írja, hogy részben vagy teljesen hidrogénezett növényi olajjal készült, semmiképp ne vegyük meg. Főleg az alacsonyabb árkategóriájú termékek esetén fordulhat ez elő.

Ezzel szemben a vajat mindenki természetesnek tartja, mivel tejből, tejszínből állítják elő, ugyanakkor ezek is különböző élelmiszertechnológiai eljárásokon mennek át, hogy a vaj elkészüljön. Mivel állati eredetű termék, telített zsírokat fog nagyrészben tartalmazni, melyről szintén tudjuk, hogy a vérzsírszinteket megemeli, s így az érelmeszesedést felgyorsítja.

Ezek tükében amit én ajánlani szoktam az a mértékletesség: mindkettőt lehet fogyasztani alkalmanknék, kisebb mennyiségekben.  Megoldás lehet tehát ha felváltva vásároljuk őket, és ha vajat vásárolunk csak vékony rétegben kenjük a kenyérre, margarinból pedig az alacsony zsírtartalmú, jó mínőségüeket válasszuk.

Emellett személyre szabottan beszéljük meg a kezelőorvosunkkal melyikből fogyasszunk inkább. Ha magas koleszterin, triglicerid szintje van valakinek, vagy túlysúlyos és fogyni szeretne a vaj nem a legjobb választás, mivel zsírosabb, így magasabb a kalóriatartalma is, és jóval több telített zsírt tartalmaz, szemeben a margarinnal, melyből jóval alacsonyabb zsírtartalmú is vásárolható.  Aki viszont nem tud lemondani a vaj ízéről, nyugodtan fogyaszthat belőle, természetesen nem napi rendszerességgel, figyelvén a mennyiségekre!

Szép napot,
Dr. Máté Beáta


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.