Mire is figyeljünk oda a karácsonyi ünnepi étkezések során?

Itt a karácsony, és nemsokára az új év is beköszönt. Az év meghatározó eseményei ezek, ajándékozással, nagy családi ebédekkel vagy éppen vacsorákkal, sok édességgel és finomabbnál finomabb süteményekkel.

Talán egész évben odafigyelünk a diétára, s most azt mondjuk: itt a karácsony, ennyi nekem is jár, majd jövőtől ismét odafigyelek, vagy éppen vendégségbe megyünk ahol déltől estig kinyúló ebéd vár, amikor fel sem állunk az asztal mellől, vagy esetleg otthon hagyjuk az inzulint vagy gyógyszerünket, vagy a viszontlátás örömében és meghitt családi hangulatban megfeledkezünk az inzulin beadásáról vagy gyógyszerünk bevételéről, vagy észre sem vesszük és a finom vacsora mellé túl sok alkoholt fogyasztunk…..

Ismerősnek tűnnek a fent felsorolt helyzetek? Gondolom sokuknak igen, és sajnos ez az oka, hogy ünnepek alkalmával mindig több cukorbeteg kerül kórházba a túl magas vércukorszintek és a ketoacidótikus állapot kialakulása miatt, vagy épp ellenkezőleg a hipoglikémia miatt.

Mi az a néhány dolog amire mindenképp figyeljünk oda, hogy ezt megelőzzük? A következőkből megtudhatják:

  • Akik gyorsan felszívódó, analóg inzulint is tartalmazó kezelésen vannak (mint pl. Humalog, Novorapid, Apidra), és bőséges ebéden vesznek részt, csoportosítani lehet az étkezéseket: az előételt és levest egymás után fogyasztani, előtte pedig beadni az inzulin a bevitt szénhidrátmennyiség függvényében, majd a főfogás és desszert előtt ismét beadni pár egység inzulint, de a két inzulin beadás között mindenképp 2,5-3 óra teljen el, hogy ne adagoljuk túl az inzulint hipoglikémiát okozva, illetve azt is tudni kell, hogy humán inzulinokkal ez a módszer nem alkalmazható, mivel ezeknek 4-5 óra is lehet a hatástartamuk.
  • Ha mi is szeretnénk süteményt fogyasztani, csak mértékkel tegyük: egy szénhidrát szegény vacsorát, pl. salátát követően, vagy uzsonnára, tízóraira.
  • Kerüljük a dietetikus édességeket: drágák, sokszor az ízük sem olyan jó, és sokszor ugyanannyi cukrot tartalmaznak, fruktóz formájában, nem beszélve a sok zsírról.
  • Mérjünk a megszokottnál gyakrabban vércukorszintet, így időben korrigálhatjuk mint a túl magas, mint a túl alacsony vércukorértékeket.
  • Érdemes ilyenkor kicsit többet mozogni, főleg étkezések után, mivel ez is segít a vércukorszint csökkentésében.
  • Alkohol fogyasztás esetén  mindig jusson eszünkbe, hogy ezek cukrot tartalmaznak, és rengeteg kalóriát. A napi megengedett szénhidrát mennyiségbe mindig bele kell számolnunk. Inzulint használóknál, érdemes pár egységgel több inzulint adni, ha biztosra tudjuk, hogy az étel mellé cukros alkoholt is fogyasztunk.
  • Ha inkább tömény alkoholt fogyasztunk, vagy cukrot is tartalmazó alkoholt nagyobb mennyiségben, figyeljünk oda, mivel ahogy már egy régebbi bejegyzésben is említettem, ilyenkor az alkohol vércukorszint csökkentő hatása érvényesül, így soha ne fogyasszunk alkoholt üres gyomorra. Fogyasztása evés közben ajánlott vagy valamilyen rágcsálnivaló társaságában.
  • Este nem tanácsos már alkoholt inni, ha mégis így alakul fogyasszunk mindig valamilyen ételt is utána, mivel az éjszakai hipoglikémiák nagyon veszélyesek lehetnek.

Próbáljunk odafigyelni ezekre az apró dolgokra, hogy zökkenőmentesen teljenek az ünnepwk!

Áldott karácsonyi ünnepet kívánok!

Dr. Máté Beáta

Fotó: Christmas Dinner Setting by Austin Kelmore is licensed under CC BY-SA 2.0


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.